“Micuta Caitlin, in varsta de 6 luni, salta, bate din palme si rade tare in timp ce imaginile viu colorate ale DVD-ului ei cu Baby Einstein se succed pe ecran. Caitlin se uita la Baby Einstein de cand avea 5 saptamani. Nu este nici precoce, nici neobisnuita prin aceasta. Potrivit unui studiu pe baza de ancheta efectuat pe 1000 de parinti de prescolari (Zimmerman, Christakis si Meltzoff, 2007), la varsta de 3 luni, 40 % din sugarii americani petrec zilnic o ora uitandu-se la televizor, la DVD-uri si la casete video. La varsta de 2 ani, 90% din copiii americani se uita la televizor, in medie, o ora si jumatate pe zi. Un alt studiu la nivel national (Vandewater et al., 2007) a aratat ca 68% din copiii de 2 ani si mai mici se uita la televizor zilnic si aproape o cincime dintre acestia au televizor in camera lor. Multi dintre acesti copii foarte mici se uitau la televizor singuri, in ciuda dovezilor cum ca implicarea si participarea parintilor intensifica impactul pozitiv al emisiunilor educative.
Principalele motive oferite de parinti in studiul Zimmerman pentru faptul ca-si pun copiii in contact cu diferite produse mass-media au fost:
· Credinta ca mass-media are rol educativ
· Credinta ca privitul ii ofera copilului placere si relaxare, si
· Folosirea mass-media ca dadaca electronica.
In studiul Vandewater, motivele cel mai frecvent oferite pentru plasarea unui televizor in camera copilului mic au fost:
· Eliberarea televizorului familiei pentru ceilalti membrii, si
· Oferirea unei ocupatii copilului.
In ultimii zece ani, au aparut o avalansa de produse mass-media adresate sugarilor si copiilor mici. Exista acum emisiuni TV adresate chiar si copiilor de 12 luni; au fost create jocuri pe computer cu tastatura speciala pentru sugarii de 9 luni si exista DVD-uri adresate sugarilor de numai o luna.
Aceasta crestere a timpului petrecut in fata ecranului contrazice flagrant recomandarile Comisiei de educatie publica a Academiei Americane de Pediatrie (2001) de a nu incuraja deloc copiii sub 2 ani sa petreaca timp in fata televizorului. Comisia recomanda in schimb ca acestia sa se implice in activitati care promoveaza dezvoltarea creierului, cum ar fi vorbitul, jocurile, cantatul si cititul cu parintii. Potrivit unui studio pe baza de ancheta (Rideout, Vandewater si Wartella, 2003), copiii sub 2 ani petreceau de doua ori mai mult timp uitandu-se la televizor decat citindu-li-se cu voce tare. “Impatimitii ecranului” aveau o probabilitate mai scazuta de a invata sa citeasca inainte de 6 ani.
Ce impact are folosirea constanta a produselor mass-media asupra dezvoltarii neurologice si cognitive? Stimuleaza ele comportamentul agresiv? Prezenta televizorului in camera afecteaza somnul? Jocurile video si pe computer stimuleaza abilitatile vizuale si spatiale sau implica riscul de suprasolicitare a ochilor si de problem ergonomice? Exista deja dovezi cum ca fundalul de tip mass-media afecteaza concentrarea copilului mic asupra jocului (Anderson si Pempek, 2005), dar sunt necesare si alte studii pentru a se afla cum afecteaza expunerea intensiva la TV dezvoltarea sugarilor si a copiilor mici. Un lucru este clar insa: timpul petrecut cu produsele mass-media inseamna o reducere a timpului petrecut cu jocuri exploratorii si cu interactiunile cu membrii familiei, ambele activitati fiind importante pentru dezvoltare.”
Sursa bibliografica:
“Dezvoltarea umana “- Diane E. Papalia, Sally Wendkos Olds, Ruth Duskin Feldman
www.jucariieducationale.ro – Magazin online de unelte psihoeducationale, instrumente nonformale si jocuri creative
Toate drepturile rezervate Playful Learning. Orice reproducere totala sau partiala a textului se pedepseste conform legilor in vigoare.