“Ce e asta? Ce e asta?” – o întrebare pe care un copil de 3 ani o pune parintelui sau de nenumarate ori.

Copiii sunt niste omuleti foarte curiosi. Ei exploreaza, întreaba, se minuneaza, intr-un cuvant – sunt curiosi. Prin toate acestea ei invata. Inca din momentul nasterii, probabil chiar si inainte, oamenii sunt atrasi de lucrurile noi. Cand suntem curiosi despre un lucru cu totul nou, vrem sa exploram. Iar in timp ce exploram, descoperim.

De exemplu, prin simplul fapt ca inchide si deschide lumina becului din camera, copilul invata despre cauza si efectul actiunii sale; turnand apa intr-o duzina de recipiente de diverse marimi si forme, pe podea sau chiar pe haine, un copil de 4 ani invata preconceptul de masa si volum. El descopera de asemenea gustul acru al lamaii, caldura generata de un radiator sau senzatia rece produsa de gheata.

Ciclul invatarii

Daca un copil ramane curios, el va continua sa exploreze si sa descopere.

Sa luam exemplul unui copil de 5 ani care descopera mormoloci într-un bazin cu noroi de la locul de joaca. Aceasta descoperire ii ofera placere. O data ce experimenteaza bucuria descoperirii, el va dori sa repete aceasta experienta. (Placerea duce la repetitie.) In fiecare zi, el si prietenii sai se intorc la locul de joaca. Acum mormolocii au picioruse. (Repetitia duce la cunoastere.)

Copilul invata ca mormolocii devin broaste – un exemplu concret a unui proces biologic complex. Cunoasterea – in acest caz, intelegerea ca acesti mormoloci devin broaste – duce la incredere. Increderea la randul sau creste dorinta de a fi curios – a explora, a descoperi, si a invata. “Putem sa luam cu noi mormolocii?” „Cum cresc alti pui de animale?” „De ce puii de catelus nu-si pierd coada?” Aspectul pozitiv al  ciclului invatarii este alimentat de curiozitatea si placerea care vin prin descoperire si cunoastere/achizitie.

Asadar:

CURIOZITATEA are ca rezultat EXPLORAREA
EXPLORAREA are ca rezultat DESCOPERIREA
DESCOPERIREA are ca rezultat PLACEREA
PLACEREA are ca rezultat REPETITIA
REPETITIA are ca rezultat CUNOASTEREA
CUNOASTEREA are ca rezultat ACHIZITIA NOILOR ABILITATI
ACHIZITIA NOILOR ABILITTI are ca rezultat INCREDEREA
INCREDEREA are ca rezultat STIMA DE SINE
STIMA DE SINE are ca rezultat SENTIMENTUL DE SIGURANTA
SIGURANTA are ca rezultat MAI MULTA EXPLORARE

Pentru multi copii insa, curiozitatea dispare. Pierderea curiozitatii poate duce la un viitor negat. Potentialul nostru – emotional, social si cognitiv – este exprimat prin cantitatea si calitatea experientelor noastre. Un copil mai putin curios isi va face mai putini prieteni, se va alatura unor grupuri sociale mai putine, va citi mai putine carti etc. Cu un copil mai putin curios munca unui profesor va fi o adevarata provocare, deoarece copilul nu prezinta atat de multa motivatie si entuziasm.

Cartea Ma intreb este un intrument marca Jucării Educaționale pe care adultii il pot folosi pentru a-i ajuta pe copii sa invete sa puna intrebari, sa inceapa sa-si dezvolte capacitatea de a genera teorii fara a se cenzura.

De multe ori insa, copilul va pune intrebari la care probabil nu avem un raspuns. In acest caz incurajam parintii, profesorii, adultii in general, sa raspunda printr-un simplu ”nu stiu”, pentru ca, asa cum spune si autoarea cartii Ma IntrebANNAKA HARRIS “unul dintre cele mai importante daruri pe care le putem oferi copiilor nostri este increderea in ei de a putea spune NU STIU. Este baza de la care noi incepem cercetarea asupra lumii inconjuratoare: punand intrebari, luandu-ne timpul necesar pentru a intelege raspunsurile si cautand noi raspunsuri cand cele pe care le aveam nu par sa ne mai multumeasca. Sentimentul de a nu sti este de asemena baza curiozitatii.
Traim intr-o societate in care oamenii se simt inconfortabil cand nu au un raspuns. Copiii nu sunt invatati sa spuna “nu stiu”, si sincer acest comportament nici macar nu este modelat pentru ei. Ei vad prea des cum adultii evita intrebari sau nascocesc raspunsuri, fie din jena sau teama, si asta vine cu un pret. Cand copiii sunt rusinati sau cand le este teama sa-si manifeste un sentiment necunoscut, ei sunt preocupati mai degraba de a scapa de discomfort, decat de a fi motivati sa invete. Acest lucru le rapeste bucuria curiozitatii. Haideti sa acordam importanta meritata sentimentelor de curiozitate ale copiilor nostri, deoarece aceasta reprezinta fundamentul pentru toate tipurile de invatare.”

Exista atat de multe lucruri la care putem sa gasim raspunsuri impreuna cu cel mic. Daca ii lasam, copii ne pot reintroduce in lumea lor. Cand le permitem cu adevarat sa-si impartaseasca cu noi descoperirile, experimentam si noi alaturi de ei bucuria redescoperirii.

Asa ca, daca sunteti curiosi, daca doriti sa explorati impreuna si sa descoperiti o multime de lucruri marunte ce poate o data cu maturizarea nu mai prezinta interes, insa au fost la un moment dat pentru noi adevarate minunatii, daca doriti sa pasiti impreuna cu cel mic in lumea lui “nu stiu”, cartea “Ma intreb” asteapta sa ajunga la dumneavoastra.

Poate fi comadata de aici. 

Informaii preluate, traduse si adaptate după articolul: Curiosity – The Fuel of Development, by Bruce Duncan Perry, M.D., Ph.D.  
Toate drepturile rezervate Playful Learning. Orice reproducere totala sau partiala a textului se pedepseste conform legilor in vigoare. 

– See more at: http://playfullearning.ro/articol/m%C4%83-%C3%AEntreb-%C8%99i-curiozitatea-%E2%80%93-%E2%80%9Ccombustibil%E2%80%9D-pentru-dezvoltare#sthash.knsozL3r.dpuf