Scolarii mici sunt elevi, prieteni, fii sau fiice; ei au acum mai multe roluri si reusesc de cele mai multe ori sa si le indeplineasca cu succes. Ei sunt la varsta la care pot utiliza eficient strategii de memorare si reactualizare a informatiilor. Sistemul de invatamant se axeaza pe informatia propriu-zisa si mai putin pe procesul de achizitie a acesteia. In cele ce urmeaza vom vorbi despre dezvoltarea cognitiva a celor mici- cum achizitioneaza copii conceptul de numar si ce putem face ca parinti  sau invatatori pentru a facilita acest proces.

Inca din primii ani de viata copiii sunt cufundati in activitati cotidiene ce implica utilizarea numerelor: asezarea mesei (sa punem 4 furculite), citirea orei (mai ai 5 minute), gatitul (sa mai putem doua lingurite de zahar), primirea notelor (ai luat nota 10) s.a.m.d. In plus, exista referiri numerice in cantecele “Un elefant se legana…”, in povesti “Cei trei purcelusi” sau “Alba ca zapada si cei 7 pitici”, in sporturi “sa sarim coarda de 10 ori”- toate acestea confirmand intr-un cadru informal importanta achizitionarii conceptului de numar. Conceptul de numar e constituit din 3 tipuri de cunostinte: simbolice (scrierea cifrelor), algoritmice (operatiile matermatice) sau conceptuale (principii).
Cunostinte algoritmice:

  • schimbarea unor caracteristici externe (culoare, identitate etc) ale itemilor setului nu altereaza numarul de itemi
  •  adaugarea de itemi creste valoarea numerica/scaderea unor itemi duce la reducerea valorii numerice
  • daca adaugam “ceva” si apoi luam inapoi (+1-1) se ajunge la aceeasi valoare numerica si egalitatea numerica
  • doua siruri cu acelasi numar de elemente sunt egale

Cunostintele conceptuale:

  1. Principiul Unu la Unu- fiecarui item numarat i se poate atasa o singura eticheta lingvistica (se dezvolta la 2-3 ani)
  2. Principiul Ordinii Stabile- numele numerelor trebuie sa fie intotdeauna spuse in aceeasi ordine, chiar si la numaratoarea inversa
  3. Principiul Cardinal- numele numarului final, spus la sfârsitul secventei de numarare, da valoarea numerica a setului
  4. Principiul Abstractizarii- putem numara orice entitate (se dezvolta la 4 ani)
  5. Principiul Irelevantei Ordinii- nu conteaza in ce ordine (spatiala) sunt enumarate obiectele de numarat, conteaza doar numele numerelor. (se dezvolta la 5-6 ani)

Este important ca parintii sa adapteze nivelul si tipul de sprijin oferit copiilor in achizitionarea conceptului de numar. Cand cel mic face o eroare, e bine sa adoptam instructiuni mai specifice, iar cand copilul reuseste, sa adaptam complexitatea indrumarii spre un nivel superior. Acest proces de adaptare urmeaza cursul zonei proximei dezvoltari elaborate de Vigotsky in care parintele ofera suport sau esafodare adaptata in functie de performanta copilului. Psihologul sustine ca sarcinile care ii sunt destinate copilul trebuie sa se afle ca si complexitate in zona promixei dezvoltari, altfel, copilul nu le va face fata.
Ce am invatat azi?
–  Scolarii mici utilizeaza eficient strategii de memorare si reactualizare a informatiilor
–  Ei dobandesc cunostinte algoritmice si conceptuale inca din perioada prescolara
–  Parintii isi adapteaza cantitatea si tipul de sprijin in functie de performantele copilului
–  Sarcinile mentale pe care copilul trebuie sa le indeplineasca trebuie sa se afle in zona proximei dezvoltari
Suport media:
http://www.youtube.com/watch?v=-RehxEXeLNg&feature=related
Teorie vs. Practica
In teorie, practica e simpla.
Te invit sa testezi acest concept cu ajutorul cartonaselor educationale cu cifre si a cartilor de joc Fitness oferite de Sofia si prietenii sai.
Pune in practica ce ai invatat si anunta-ne cum a mers. Iti tinem pumnii!
www.jucariieducationale.ro – Magazin online de unelte psiho-educationale, instrumente nonformale si jocuri creative.