In ianuarie am inceput un progam pilot – “Povesti terapeutice” la Gradinita Patricia, Cluj Napoca.
Acest  program pilot vine in sprijinul copiilor, in acest caz, copii cu varste cuprinse intre 3-5 ani si respectiv 5-7 ani.Ne dorim ca acest program sa faciliteze calea copiilor inspre fabuloasa lume a sentimentelor, a emotiilor. Ce sunt emotiile? Cum anume le identificam? Cum le gestionam? Si cum le exprimam?O parte foarte importanta din dezvoltarea emotionala si sociala a unui copil o constituie invatarea identificarii si recunoasterii propriilor emotii. Adesea copiii devin confuzi din cauza experientelor emotionale pe care le au si sunt nesiguri in legatura cu ceea ce li se intampla.In cadrul acestui program sunt cuprinse activitati de lecturare a catorva povesti terapeutice, desen si jocuri interactive.

In prima intalnire am vorbit despre sentimente.  Am citit copiilor povestea scrisa de Lauren Snailham – “Poate ca sunt un curcubeu” – o povestire care ii ajuta pe copii sa exploreze o gama larga de sentimente pe care le pot experimenta.

Povestirea de fata ii ajuta pe copii sa isi exploreze multimea de sentimente foarte diferite pe care le pot avea. Si toate acestea intr-un mod distractiv si plin de culoare. Mai mult, ii ajuta sa inteleaga faptul ca este absolut normal sa avem sentimente pozitive, dar si negative.

Azi am avut placerea de a lucra cu opt copilasi minunati, copii cu varste cuprinse intre 3-5 anisori. Copiilor le-a placut foarte mult povestea, au fost atenti si chiar mi-au povestit fiecare dintre ei situatii in care au fost fericiti sau suparati. La intrebarea mea – Ati fost vreodata fericiti? – majoritatea dintre ei mi-au raspuns ca sunt fericiti atunci cand “primesc jucarii” sau cand “dorm cu mama sau cu tata”, iar la intrebarea – “Dar suparati?” unii dintre copilasi mi-au raspuns ca “sunt suparati atunci cand se lovesc ”. Spre surprinderea mea, una dintre fetite mi-a raspuns: “Eu nu sunt suparata – mama si tata sunt tot timpul suparati”. Dupa lecturarea acestei povesti am aflat impreuna ca mai exista si alte sentimete, si anume: gelos, speriat, confuz, ingrijorat.

Am colorat si cate un curcubeu al nostru, plin cu sentimente! Iar la final am facut poze cu fete bucuroase si cu fete triste!

Cu ajutorul acestor povesti putem sa  atragem  atentia  copilului, sa il ducem intr-o lume de poveste, care lasa loc imaginatiei si totodata sa invatam  prin joc si voie buna!

Copiii din grupa germana ,, Die bunten Schmetterlinge “( 5-7 ani), de la gradinita Patricia, Cluj-Napoca, a fost a doua  grupa de copii cu care am vorbit despre sentimente.

Am citit povestea  “Poate ca sunt un curcubeu” si am povestit pe baza acesteia.
Ce sunt sentimentele? – “Sentimentele sunt atunci cand esti suparat; cand esti trist; cand esti plictisit”
Am recunoscut cateva dintre acestea (suparat, trist, fericit, speriat) si am invatat unele noi (gelos, confuz, ingrijorat).
Fiecare dintre copilasi mi-a spus cate o situatie in care a fost suparat, trist, fericit, speriat. Impreuna am descoperit cum sa recunoastem sentimentul de ingrijorare si gelozie.
Mai apoi ne-am adus aminte ce culori apar in curcubeul lui Iulian si am facut legatura dintre culoare si sentiment.

A urmat si un joc, care zic eu, a fost distractiv pentru copii si nu in ultimul rand pentru mine. Regula jocului a fost ca, in momentul in care eu spun:
Rosu – fiecare dintre voi face pe suparatul
Albastru – fiecare dintre voi se face ca plange
Galben – fiecare dintre voi rade si este bucuros
Gri – fiecare dintre voi se sperie.

La final fiecare dintre copilasi a desenat propriul sau curcubeu, iar intre timp, am facut poze cu diferite expresii faciale (bucuros-trist).

Consider ca aceste intalniri au fost un real succes!
Va invit sa vedeti poze aici!

www.jucariieducationale.ro – Magazin online de unelte psihoeducationale, instrumente nonformale si jocuri creative

Toate drepturile rezervate Playful Learning. Orice reproducere totala sau partiala a textului se pedepseste conform legilor in vigoare.